Tilbage til oversigt Relatel Support

    Hvordan laver jeg Datakald fra en browser?

    Skrevet af Kundeservice

    • 27 nov. 2019

    Hvis du har Omstilling Premium eller mobilabonnementet Fri Tale + Fri Data/Fri Tale + 1000 GB, har du mulighed for at bruge Datakald. Med Datakald kan du modtage og foretage opkald via din internetforbindelse.

    Du kan både lave datakald fra din mobiltelefon og din browser. I denne FAQ gennemgår vi Datakald fra din browser. 

    Fordelene ved Datakald er:

    1. Du har alt samlet i app.relatel.dk. Det gør det nemmere for medarbejderne, der ikke skal pendle mellem telefon og system, men kan nøjes med at arbejde ét sted.
    2. Du kan foretage kald på trods af dårlig mobildækning. Så kan du levere god kundeservice uafhængigt af forholdene og undgår at miste ordrer.
    3. Du kan besvare kunderne hurtigere, da systemet ikke først skal ringe ud til en telefon. Det giver bedre kundetilfredshed.
    4. Du kan modtage kald alle steder i verden, hvor du har adgang til internet. Så kan du spare penge på udlandstale.
    5. Du kan have telefonsamtaler selvom du ikke har en mobil. Du skal kun bruge din computer og headset, så er du i gang. På den måde kan du undgå at investere i mobiltelefoni og det er ikke længere et problem, hvis du glemmer mobilen eller den løber tør for strøm.
    Du kan modtage opkald til hovednumre og benytte din eksisterende opsætning med f.eks telefonkø eller ringegrupper. Du kan også ringe ud, selvom du ikke har mobiltelefoni. Det er gratis til danske numre.

    Tip: Vi anbefaler, at du bruger Relatels desktop-app, når du foretager Datakald

    Sådan tager du et Datakald
    Når en kunde eller kontakt ringer ind, så vil opkaldsboksen øverst til venstre i app.Relatel.dk komme frem, som den plejer. Din telefon vil også ringe som den plejer.

     Sådan tager du et Datakald


    I kaldsboksen er der en grøn besvar-knap. Hvis du trykker på den, vil du tage opkaldet som et Datakald og din telefon vil holde op med at ringe. Hvis du vælger at besvare opkaldet via mobiltelefonen, vil besvar-knappen forsvinde og kaldet vil blive gennemført.


    Da opkaldet når hurtigere igennem til systemet end til telefonen, så vil du kunne svare hurtigere via Datakald.

    Du har nu adgang til alle de funktioner, som du normalt bruger i Relatels web-app.

    Bemærk at du skal have app.Relatel.dk åben under hele opkaldet. Hvis du lukker eller genindlæser siden, så vil opkaldet gå tabt.

     

    Sådan ringer du ud via Datakald
    Du kan ringe ud gennem din browser. Det er gratis i Danmark og koster normal mobiltakst til udlandet.

    For at forhindre misbrug af Datakald, er der indlagt en spærre, så man kun kan ringe til numre, hvor minutprisen er maks. 3,50 kr. for det første minut. Dette gælder også opkald til nogle lande.


    Du kan ringe ud på to måder:


    Klik for at ringe: Her kan du ringe tilbage til en person/kollega på din opkaldsliste ved et enkelt klik på telefonrøret ud for personen. 

    Ring ud: Her kan du indtaste nummeret og ringe op inde fra app.relatel.dk i stedet for via din mobiltelefon. Det gør du ved at trykke på telefonrøret i øverste højre hjørne og indtaste nummeret. Hvis det er et dansk nummer, så indtaster du otte cifre.

    Hvis du ringer til et udenlandsk nummer, så skal du altid indtaste +xx-præfiks,
     selvom du befinder dig i det land, du ringer til.

    Hvad kræver det at bruge Datakald?

    Du skal have Omstilling Premium eller Fri Tale + Fri Data/Fri Tale + 1000 GB.

    Det kræver også en stabil internetforbindelse – både wifi-forbindelsen fra din computer til wifi-basestationen og videre fra kontoret til din internetudbyde: Vi anbefaler en internetforbindelse via fiber. En ADSL-forbindelse er mindre stabil og er ikke velegnet til mange brugere samtidig.

    Windows 8 eller senere/MacOS 10.11 eller senere.

    Benytter du wi-fi, skal det være installeret til virksomhedsbrug. Alternativt kan du koble din computer på med netværkskabel i stedet for wi-fi.

    Mange kunder arbejder hjemmefra og ønsker at benytte Datakald. Kvaliteten af kaldet afhænger af internettets stabilitet. Arbejder man hjemmefra er det en god idé at få sin admin til at tilknytte ens mobilnummer, hvis dækningen er dårlig, så det er nemlig muligt at modtage kald på mobilen hjemmefra.

    Hvis du bruger Citrix, Terminal Server eller lignende, kan du desværre ikke benytte Datakald.

    Hvis du bruger et trådløst headset via Bluetooth, så skal der også være en stabil forbindelse til computeren. Du kan godt bruge computerens egen mikrofon og højtaler, men vi anbefaler at du benytter et headset, så du og kunden får den bedste lydoplevelse.

    Tip: Vi anbefaler at bruge Jabra headsets sammen med Relatels desktop-app, da du så kan bruge headset-knapperne til at besvare/afslutte opkald og til at slå forstyr ikke til og fra.

    Du kan bruge følgende browsere til Datakald:

    Chrome 59
    Firefox 54
    Safari 11 
    Microsoft Edge

     

    Hvordan aktiverer jeg det?

    Når app.relatel.dk indlæses, spørger browseren om adgang til mikrofonen. Det skal du svare "Tillad" til. 


    Øverst til højre i Relatels web-app er der en knap, hvor du kan vælge, hvilken mikrofon og højttaler du ønsker at anvende. Vælg det tilsluttede headset. Det kan være nødvendigt at opdatere indstillingerne, hvis det valgte headset har været frakoblet.

    Lydindstillinger til Datakald


    Kan jeg bruge Datakald med min smartphone?

    Ja, du kan downloade vores mobilapp til både iPhone og Android her:

     Download app til iPhone/iPad

    Hent Relatels app i App Store

    Download app til Android

    Nu på Google Play

     

    Hvordan indstiller jeg lyden?
    Under lydindstillinger i app.relatel.dk er der separate indstillinger for, hvor hhv. ringelyd og lyden fra Datakald skal afspilles.

    Det er således muligt at få lyden fra Datakald ud gennem sit headset, mens ringelyden ved indgående kald/chat afspilles gennem computerens eksterne højttaler, så man også kan høre dem, når man er væk fra skærmen.

    Hvis du oplever problemer med lyden:
    Husk at tjekke at den rigtige mikrofon er slået til. Ellers vil du nemlig opleve, at du ikke ser en besvar-knap, når du modtager opkald, og der vil være ingen eller lav lyd, når du ringer ud.

    I opkaldsboksen nederst i venstre hjørne er der en lydstyrkeindikator, der viser, hvor meget lyd din medarbejders egen mikrofon opfanger. Tjek at der er fuldt udslag. Hvis der kun er lidt udslag, så kan det være computerens indbyggede mikrofon, der er valgt.

    Hvis der er dårlig wifi-forbindelse eller dårlig forbindelse til Bluetooth-headset kan du også opleve dårlig lyd.
    Vi anbefaler at I tjekker alt internt, før I besvarer kundeopkald med Datakald.

     

    Hvad koster det at ringe ud via browseren?
    Opkald til almindelige danske numre er gratis og udlandstelefoni koster normal telefonitakst.

    Udland:
    Datakald i udlandet koster det samme som hvis du skulle ringe fra Danmark.

    Hvis du laver Datakald til udlandet koster det udlandstakst. Det er kun gratis at modtage opkald i udlandet.


    Hvis du laver Datakald fra udlandet koster det normal, dansk mobiltakst.

    Skal medarbejderen have et telefonnummer for at bruge Datakald?
    Nej. Omstilling Premium medarbejdere kan besvare hovednummeropkald uden at have et telefonnummer tilknyttet. Mobilbrugere har allerede et nummer tilknyttet.

    Får jeg en notifikation om at der er et Datakald?
    Ja, ligesom ved normale opkald, kan du slå browsernotifikationer til.

    Hvor driftsikker er teknologien?
    Den er sikker. Teknologien er dog ikke bedre end din internetforbindelse. Men hvis du har en meget stabil forbindelse og et godt headset, så kan du trygt foretage opkald via Datakald.

    Hvad er forskellen på Wifi-calling og Datakald?
    Begge metoder bruger wifi-forbindelsen. Datakald foregår via browseren eller din smartphone app, hvor Wifi-calling foregår via mobilen. 

     

    Hvad er forskellen på Datakald og f.eks Skype og Whatsapp?
    Systemerne kan ikke sammenlignes 1:1. Her er nogle af fordelen ved at bruge Datakald:

    1) Med Whatsapp kan du kun tale med andre brugere. Skype er kun gratis, hvis man ringer til andre, der har Skype. Hvis man skal ringe til danske mobilnumre koster det f.eks 65 øre/minut (pr. 1/9 2017). 

    2) Med Datakald kan medarbejderen ringe ud via sit mobilnummer eller hovednumre. Med Skype ringer man ud fra hemmeligt nummer eller også skal man købe et Skype-nummer. Hos os ringer man bare fra sit almindelige nummer og via sin mobiltelefon.

    3) Med Datakald kan man både modtage opkald fra hovednummeret og sit mobilnummer direkte i browseren.

    4) Og så er der fordelene ved at have telefonien samlet: Med Datakald får historikken sammen med alle de andre telefonopkald. Kunden kan give samtalen en glad/sur smiley og dermed kan virksomheden blive klogere på serviceniveauet. Og man kan benytte ét system til det hele (mobiltelefoni, Datakald, omstilling, chats osv).