Firmafon Kundeservice

Hvordan får jeg Facebook Messenger i Firmafon Chat?

Sidst opdateret: Jun 29, 2017 10:05:57 AM

Du kan vælge at aktivere Facebook Messenger som en del af din Firmafon Chat.
På den måde kan den, der henvender sig, vælge mellem at skrive sammen med jer i en klassisk chatboks eller via deres Messenger.


Fordelen for kunden er, at de ikke behøver at sidde og vente ved skærmen, men kan tage samtalen med i lommen og har hele historikken samlet i deres Facebook-konto. Fordelene for jer er, at I giver kunden en bedre oplevelse, da de kan tale med jer gennem den kanal, de foretrækker. Desuden får I nu en nem måde at administrere og besvare Messenger-beskeder i et system, I allerede kender og bruger.

Sådan opretter du Firmafon Chat i Messenger: 
I kontrolpanelet, hvor du redigerer en Chatkanal, finder du et felt til at forbinde til en Facebook side, du administrerer. Den Firmafon-administrator, der skal lave forbindelsen, skal derfor også være administrator på jeres Facebook-side.

1. Gå til Kontrolpanelet
2. Vælg Chatkanaler. Hvis du ikke allerede har Chat, så kan du se her, hvordan du opretter det.
3. Tryk på “Redigér” på den chatkanal, du vil forbinde til Facebook.
4. Nederst på siden kan du logge ind via Facebook, vælge en side og trykke på “Forbind til Facebook”. Du kan se mere information om dette nedenfor.

Facebook-messenger-chat
Du kan først vælge en side, når du har logget ind via Facebooks log in knap. Vi beskriver her de trin, du kommer igennem.
Når du er logget ind og har givet tilladelse, viser vi dig en liste over de sider, du administrerer, så det er nemmere for dig at få forbundet til den rigtige side.

 For at kunne forbinde til den valgte side, skal vi have forskellige adgangstilladelser fra Facebook:

  • Tilladelse til at se din offentlige profil. Vi henter ikke dine personlige oplysninger, og vi kan ikke poste noget på din profil.
  • Tilladelse til at administrere din virksomheds Facebookside. Dette er nødvendigt for at vi kan modtage beskeder i Firmafons web-app. Vi forbinder kun til den side, du har bedt om og laver ingen opslag på den. Her giver du også tilladelse til at sende beskeder fra din side, så du kan besvare dine kunder fra Firmafons web-app.

Du kan se, hvordan tilladelserne ser ud nedenfor:

Skærmbillede 2017-06-08 kl. 12.57.23.png


Skærmbillede 2017-06-08 kl. 12.58.10.png

Når der er sagt OK, så bliver du ført tilbage til vores web-app og kan vælge en Facebook side, du administrerer, i listen. Klik “Forbind til Facebook”, så kan jeres kunder skrive til jer igennem Facebook Messenger og I kan besvare deres chats direkte i Firmafon, som var det en hvilken som helst anden chat.


forbind-chatten-til-din-facebook.png

Ønsker I at bryde forbindelsen til Facebook siden, så kan I klikke på “Afbryd forbindelsen”. Herefter har I mulighed for at forbinde til en anden side.

chatkanal-forbindes-til-facebook.png
NB: Man kan kun forbinde en Facebook side til én enkelt chatkanal.

Får vores kunder automatiske beskeder ala “Hej, du taler med”?
Firmafon Chat sender ingen automatiske svar til jeres kunder. Men vi anbefaler at du opsætter en svar-assistent med dine åbningstider i Facebook, så dine kunder kan se hvornår I er ved chatten. Se mere om det nedenfor.

Hvordan kommer Messenger beskeder ind i Firmafons app?
Du modtager og besvarer på samme måde som andre chats. Den eneste forskel er, at vi viser, at den kom fra Facebook.

Hvad sker der udenfor chattens åbningstid?

Dette oplever dén, der henvender sig: 

  • Uden svar-assistent kommer der ingen information om jeres åbningstider.
  • Med svar-assistent kan I informere jeres kunder om, hvornår I er tilbage.
  • Uanset hvad, så vil kundernes besked blive markeret som læst af Facebook, da beskeden er sendt til Firmafons web-app.

Dette oplever I:

Udenfor åbningstiden vil en chat, som er startet fra Messenger, være markeret som “Mistet” og kan findes i web-app’en på listen af Chats under “Mistede”.

 På ens Facebook side er det muligt at få Messenger til at sende automatiske svar inden for bestemte tidsrum.

  1. Gå til “Indstillinger” for din side.
  2. Tryk på “Beskeder” i menuen til venstre.
  3. Find “Svar-assistent” i bunden af siden.
  4. Slå “Bliv ved med at svare hurtigt, når du ikke kan komme til din computer eller telefon” til.
  5. Tryk på knappen “Skift”.
  6. Rediger dine beskeder og tidsplan (her skriver du, hvornår du er væk). Husk at trykke “Gem”.

Eksempel på svarbesked: “Hej <Brugerens Fornavn>, vi besvarer beskeder på hverdage i tidsrummet kl. 9:00-11:45 og kl. 12.30-16:00. Du hører fra os, så snart vi har åbent på chatten igen.

Kan Messengers svar-assistent følge mine åbningstider i Firmafon?
Det kan den desværre ikke p.t.

Hvad sker der hvis jeg trykker "afbryd forbindelsen"?
Så afbryder vi linket til, at Messenger-beskeder bliver sendt fra siden og over til vores web-app. Vi sletter også selve informationen, vi har brugt, til at sende dine svar til Messenger. Din Facebook-chat historik bliver dog ikke slettet, så I kan stadig se tidligere chats i Firmafons web-app og brugeren vil også kunne se det i Messenger.

Hvad sker der, hvis personen, der har aktiveret forbindelsen, ikke længere er sideadministrator eller arbejder i virksomheden?
Fordi det kun er en enkelt Facebook bruger som tillader vores app at få adgang til de sider, som personen administrerer, så vil integrationen ikke længere virke, hvis personen ikke længere er administrator på siden.

For at få det til at virke igen, så er en anden administrator på jeres side nødt til klikke “Afbryd forbindelsen” i kontrolpanelet og genforbinde til jeres side igen.

Hvordan sørger man for at notifikationer kun går til de rigtige personer (så marketingafdelingen f.eks. ikke får en notifikation, hver gang der kommer en Messenger-besked)?
Du kan slå notifikationer for beskeder fra under din sides indstillinger og så notifikationer, som vist her:

chat-notifikationer-paa-facebook.png

Du vil stadig få notifikationer om dine kunders sideopslag, som du plejer, så de ikke bliver glemt.

NB: Hvis I bruger Facebooks Sideadministrator App, så er der desværre ikke nogen måde at slå notifikationer fra kun på Messenger-beskeder. Eneste løsning på dette er, at oprette en ny facebookside, som KUN bruges til chatforbindelsen. Husk at slå vægbeskeder osv fra, så det kun er messenger, der er aktiv.

Kan man som medarbejder også svare i Messenger?
Ja, hvis man har adgang til siden, så kan du godt svare kunden direkte i Messenger. Men hverken dig eller dine kolleger kan se svarene i Firmafons web-app. Vi anbefaler derfor, at man kun besvarer via web-app’en.

Fik du svar på dit spørgsmål?

 

Kontakt os

71 99 99 99