Dét skal du vide om erhvervstelefoni

Når du vælger erhvervstelefoni, handler det om at finde en løsning, der skaber en bedre bundlinje – og loyalitet og begejstring hos dine medarbejdere og kunder.
Læsetid min

Indholdsfortegnelse

1

Dét skal du holde øje med, når du får telefonregningen

Her får du tips til, hvad du skal holde øje med for at undgå, at din virksomheds telefonregning bliver for dyr. 
2

Derfor valgte OnPrint deres erhvervstelefoniløsning

Her bliver du klogere på, hvordan OnPrint kom frem til deres erhvervstelefoniløsning.

3

Beregn, hvad et mistet opkald koster din virksomhed

Få en mistet-opkalds-beregner, der kan vise, hvad det koster din virksomhed, når du ikke tager telefonen.  

4

Binding – hvad skal det til for, når du vælger erhvervstelefoni?

Mange har prøvet at købe en mobiltelefon med 6 måneders binding. Men hvorfor findes binding? 

5

Erhvervstelefoni skal tilpasse sig din virksomheds behov

Hos Firmafon har vi den holdning, at erhvervstelefoni skal tilpasse sig virksomhedens løbende behov.

6

Webkald gør dig uafhængig af telefoner og mobildækning

Webkald er en løsning for dig, der mangler én samlet platform. 
Kapitel 1.

Dét skal du holde øje med, når du får telefonregningen

Her får du tips til, hvad du skal holde øje med for at undgå, at din virksomheds telefonregning bliver for dyr. 

Nogle teleselskaber lover guld og grønne skove. Derfor kan det være svært at finde den løsning, der passer bedst til din virksomheds behov og pengepung. 

pris-erhvervstelefoni

Men en ting, der aldrig lyver, er den pris, du skal betale hver måned til dit teleselskab. Her kan du finde sandheden: Er prisen rimelig, passer løsningen til dit behov eller er der en masse skjulte omkostninger og uventede udgifter?

Vi giver dig vores insider-tips til, hvad du skal holde øje med på din virksomheds telefonregning for at undgå, at den bliver for dyr. Vi hader nemlig selv skjulte omkostninger og unfair vilkår.

Gebyrer
Du får måske et alle tiders tilbud med en lav listepris. Men har du tænkt over hvilke gebyrer, der kommer oveni? Hold øje med om dit teleselskab tager gebyrer for at ændre abonnement, tilføje features, få regningsoversigt, betale regning, etc. Det tæller alt sammen.

Udlandstelefoni
Mange teleselskaber har udlandspakker, som virker attraktive, men som indeholder ubehagelige overraskelser, når du modtager din regning. Så her er, hvad vi vil opfordre dig til at holde øje med, når du vælger udlandspakke:

  • Er alle lande inklusiv, når teleselskabet taler om regioner? Eksempelvis: Er hele EU/Norden med i både data og tale? Og indeholder den også Benelux, Spanien, Finland, Portugal, Østeuropa? Bemærk, Schweiz nogle gange ikke er med i EU i udlandspakkerne.
  • Kan du i pakken fra udlandet kun ringe hjem til Danmark eller også til andre udlandske numre? (altså fx den forretningsforbindelse du besøger)
  • Er kald fra Danmark til udlandet inkluderet? Vores kunder ringer 40% mere til udlandet end fra udlandet. Hos vores konkurrenter koster disse kald ofte adskillige kroner per minut (med mindre man køber et dyrt ekstra-abonnement).
  • Er SMS/MMS med i pakken? Det er det oftest ikke. Så det skal du være bevidst om, når du er i udlandet.

Se Firmafons Udlandspakke

Andre ting som er værd at holde øje med:

  • Hvor lang er din bindingsperiode? Det siger noget om din frihed til at skifte, hvis en anden løsning passer dig bedre. Vil du stadigvæk være tilfreds med din pris det sidste år af din kontrakten? Ingen binding giver dig friheden til at ombestemme dig.
  • Alt det med småt: Sniger der sig gebyrer/takster med i pakken? Tjek, om det er rimeligt, inden du indgår en ny aftale.
  • Bruger I fastnettelefoner? Der er ofte flere gebyrer tilknyttet fastnettelefoni i forhold til mobiltelefoni.
  • Får du en overskuelig faktura, eller får du 10 sider tilsendt på et uforståeligt sprog?
  • Hvordan bliver du behandlet, når du vil spørge ind til eller klage over en regning? Er det f.eks nemt at komme igennem, bliver du behandlet godt, og er teleselskabet villige til at betale tilbage, hvis fejlen er  deres?

Er din faktura fejlfri? 
Uanset hvor gode intentioner dit teleselskab har, så kan der selvfølgelig ske fejl. For når man har med avanceret teknologi at gøre, så er der en risiko for fejl. Så husk at tjekke din faktura igennem hver måned – det tager maks. fem minutter (især hvis du har et teleselskab, der sender overskuelige regninger).

Kapitel 2.

Derfor valgte OnPrint deres erhvervstelefoniløsning

Her bliver du klogere på, hvordan OnPrint kom frem til deres erhvervstelefoniløsning. 

Det er de færreste, der synes, det er fedt at være bundet til noget.  

onprint-erhvervstelefoni

For den type aftale laves ikke med henblik på at søge kundens tillid eller loyalitet, men i stedet for at holde kunden (bundet) – uanset hvordan deres oplevelse med produktet måtte være.

Vores kunde OnPrint tror, ligesom os i Firmafon, ikke på, at binding er vejen frem, hvis relationen mellem kunde og udbyder har førsteprioritet  – og det har den!

Vi kan jo bare smutte, og det betyder, at Firmafon skal gøre sig ekstra umage for, at vi bliver, siger Jannik, Marketingsansvarlig hos OnPrint.

Hvad er binding? 
Når vi taler om binding, taler vi i ordets praktiske forstand om den byttehandel, de fleste kender fra tilbud som: “Vi giver dig en billigere telefon, hvis du til gengæld lover at bruge min. 500 kr./md på telefoni i 6, 12 eller 24 måneder”. Her bliver du altså bundet til at betale et bestemt beløb over en periode. 

På trods af at binding på et tidspunkt havde sin berettigelse, da virksomheden solgte en telefon til under markedsprisen, og derfor holdte på kunden, indtil regningen var betalt. Men i dag er binding langt ofte helt og aldeles unødvendigt. 

Mange teleselskaber har i dag “kun” binding på privatpersoner, hvis man tegner abonnementet samtidig med køb af en mobiltelefon. På erhvervstelefoni er historien dog en helt anden. Her opereres der ofte med lange bindinger, uanset om virksomheder tegner abonnementer eller køber mobiltelefoner. 

Hvilke konsekvenser har binding?
Hos OnPrint mener de, at binding kan have den konsekvens, at udbyderen stopper med at gøre sig fortjent til deres kunder. Omvendt er ingen binding en måde at indgyde tillid hos kunden.

Konsekvensen er altså her, at binding for nogle udbydere betyder, at de ikke længere skal gøre sig umage for at give kunderne en god oplevelse, fordi de jo alligevel er sikret deres penge indtil aftalen løber ud. 

Kvalitet frem for binding
Hvis virksomheden derimod tror på, at produktet er godt nok til at stå for sig selv uden at forpligte kunden i månedsvis, så siger det noget om, at virksomheden også tror på kvaliteten af det, de leverer. 

En udbyder, der tilbyder abonnementer uden binding, tager risikoen på egne skuldre. Kan man ikke levere varen i en grad, der gør kunden tilfreds, så er der en øjeblikkelig konsekvens. Et selskab uden binding kan ganske enkelt ikke overleve på gode tilbud, god markedsføring og dygtige sælgere alene. De skal også opretholde forholdet til kunden, efter kontrakten er underskrevet. 

E-bog om god kundeservice

Vil du også være verdensmestre i god kundeservice? 

Download nu
Kapitel 3.

Sådan beregner du, hvad et mistet opkald koster din virksomhed

Vi har udviklet en mistet-opkalds-beregner, der kan vise, hvad det koster din virksomhed, når du ikke tager telefonen.  

Her sætter vi fokus på, hvad et mistet opkald er værd for dig og din virksomhed.

beregner-værdi-af-opkald
Hvad er et mistet opkald?

Et mistet opkald er et ubesvaret opkald, hvor den potentielle kunde hænger så længe i røret, at han eller hun enten giver op, eller opkaldet bliver afbrudt. Nogle potentielle kunder er tålmodige i røret og andre venter knap så længe, før klartonen lyder.

Et afbrudt opkald har direkte indvirkning på din virksomheds omsætning, fordi den potentielle kunde i første omgang ikke konverteres til et salg. Selv hvis den potentielle kunde har tålmodighed nok til at ringe tilbage senere er deres tiltro og loyalitet overfor virksomheden stadig mere usikker.  

Hvad koster mistede opkald?
Beregn, hvad de mistede opkald betyder for dit salg ved at indtaste dine informationer i den beregner, vi har designet til formålet. Udfyld de grønne felter og lad arket klare resten.

GÅ DIREKTE TIL BEREGNEREN HER 
NB: du skal have en Google-konto og gemme en kopi, før du kan indtaste tal i beregneren. 
Hvis du ikke har en Google-konto, så kan du downloade filen til Excel og arbejde med det dér.

Vores eksempel nedenfor giver et estimat over, hvad et mistet opkald er værd i tabt fortjeneste i en fiktiv virksomhed. 

pris-mistet-opkald

I eksemplet har vi fundet den gennemsnitlige salgspris ved at dividere net sales på et år med antal produkter solgt på et år. 

Herefter har vi udregne konvertering fra inbound opkald til salg, dvs, de opkald, der har resulteret i et salg. Her samler du indgående opkald til hovednummeret og antal af salg med inbound opkald som kilde. Herfra udregner du procenten som anvist i dokumentet.  

Med de to tal udregnes værdien af et mistet opkald. I vores fiktive eksempel ser udregnen sådan ud: 800 x 3,8 % = 30 kroner pr. mistet opkald.

For nogle virksomheder vil værdien være meget højere, fordi en større procentdel af opkald konverteres til opkald, eller fordi den gennemsnitlige salgspris er meget højere. Hvis du vil kende dit præcise tal, så brug beregneren til at give en konkret indsigt i, hvad det koster, når du ikke tager telefonen. 

Når udregningen er foretaget, er det op til hver enkelt virksomhed at fastsætte nogle realistiske måls for hvor mange opkald, der må mistes, før det påvirker bundlinjen for negativt. 

Firma tabte 100.000 på mistede opkald

I 2011 opdagede webbutiksejeren for Biopejs.com, Jesper Christensen, hvor meget det kostede hans virksomhed ikke at tage telefonen hurtigt nok. Detailbutikken mistede i omegnen af 100.000 kr. om året pga. manglende hænder. Når først der blev ringet tilbage til kunden, havde de allerede fundet en anden løsning.

Dét var et alt for stort tab, der havde indfyldelse på virksomhedens bundlinje. Men årene efter øgede Biopejs.com deres fortjeneste med 40 % ved at ansætte flere til at tage telefonen.  

Kapitel 4.

Binding – hvorfor er det nødvendigt, når du vælger erhvervstelefoni?

Mange har prøvet at købe en mobiltelefon med 6 måneders binding. Men hvorfor findes binding? 

Vi mener, at tiden er ved at løbe tør for argumenter, der taler for at have binding.

bindning-håndjern
Den binding, de fleste har været udsat for, har været en form for byttehandel. Eksempel: “Vi giver dig rabat på din mobil, hvis du lover os at bruge min. 500 kr./md. på telefoni hos os, hver måned i 6 måneder”. Men er det egentlig en “rabat”, hvis man bliver bundet pga. af den? Er det så ikke mere et lån eller en afdragsordning?

Teleselskaberne solgte engang mobiltelefoner til langt under kostpris. Her kan du sige, at de lagde penge ud til mobiltelefoner – eksempelvis 2000 kr. i “rabat” på mobiltelefonen. Kunderne bandt sig til et mobilabonnement på fx 500 kr./md. i 6 måneder.

Hvis der var 350 kr. i tilbage i dækningsbidrag, kunne det betragtes som det, kunden afdragede sit “lån” med. Så havde kunden afdraget sit “lån” på mobiltelefonen efter 5,71 måneder, og først herefter tjente teleselskabet penge på kunden. Her kan du sige, at argumentet om binding har en berettigelse grundet en økonomisk risiko for teleselskabet.

Men hvordan ser det ud i dag?

I dag er det begrænset med kæmpe rabatter. I stedet kan du få lov til at afdrage den over 24 mdr. Ikke meget anderledes end hvis du køber din nye mobil alle mulige andre steder end hos sit teleselskab. 

Nogle teleselskaber har helt droppet binding overfor privatpersoner, men mange har stadig binding på abonnementet, hvis du tegner det ved samtidig køb af en mobiltelefon. På erhvervstelefoni er historien dog en helt anden. Det er som om, at erhvervstelefoni ikke har fulgt med tiden og her opereres der ofte med lange bindinger – uanset om virksomheder tegner abonnementer/SIM-kort alene eller køber mobiltelefoner.

Men har binding overhoved en berettigelse?

Binding burde som udgangspunkt kun eksistere, hvis der var tale om en form for “lån”.

At sælge telefoner til priser højere end kostprisen eller at sende et SIM-kort med dertilhørende abonnement burde logisk set ikke udløse en binding – heller ikke selvom kunden får rabat.

Vender du tingene lidt på hovedet, kan du se binding som en form for manglende tillid til, at teleselskabet kan levere varen. Du kan spørge dig selv: Hvorfor skulle en kunde, som er yderst tilfreds med sit teleselskab, vælge at forlade selskabet til fordel for et andet?

Det bliver bestemt heller ikke mere logisk, når du ser på erhvervstelefoni. Nogle teleselskaber tilbyder mobilabonnementer til erhverv uden binding, men til et månedlig abonnement som ligger langt over markedsniveau. Her pakkes argumentet for binding ind i “rabat”, men i realiteten kan virksomhederne kun få abonnement til markedspriser mod at binde sig i fx 24 måneder, og de må derfor betale “overpris”, hvis de vil slippe for bindingen.

Man fristes til at tænke, at de fleste teleselskaber allerede på forhånd har opgivet at holde på kunden ved at sikre sig kundens tilfredshed.

Logisk set burde advarselslamperne blinke, hvis du ved køb af blot et abonnememt/SIM-kort får binding med i købet. Du burde minimum høre dit netværk om erfaringer med selskabet eller tjekke Trustpilot, inden du finder dig selv bundet i fx 24 måneder til et teleselskab, som ikke leverer varen.

Hvorfor så ingen binding?

Egentlig burde man ikke engang stille dette spørgsmål. Udover at det giver kunden frihed til selv at vælge, er der mange argumenter for “ingen binding” – såvel af ideologisk som økonomisk karakter.

For en god ordens skyld kan vi tage et argument af hver type. Binding er forbundet med økonomisk risiko. For en mindre eller mellemstor virksomhed kan binding blive en væsentlig økonomisk byrde. Eksempel: Bliver virksomheden på et tidspunkt nødt til mindske antallet af medarbejder i forbindelse med lav indtjening i en periode, hænger virksomheden på en månedlig omkostning til abonnementer, som ikke bruges og dermed ikke skaber nogen form for værdi. I branchen kalder man disse abonnementer for “skuffeabonnementer”. 

Ingen bindning stiller krav til teleselskabet og alle deres ansatte, hvilket gør at alle kæmper for at gøre kunden glad – fra salg og marketing, til produktudvikling og kundeservice.

Vælg den rette erhvervstelefoni

Sådan vælger du erhvervstelefoni, der giver værdi for pengene og bedre kunderelationer.
Download nu
Kapitel 5.

Erhvervstelefoni skal tilpasse sig din virksomheds behov

Hos Firmafon har vi den holdning, at det er vores opgave som teleselskab at kunne tilbyde jer en løsning, der kan tilpasse sig jeres behov.

Først og fremmest betyder det, at I aldrig mere skal være bundet til erhvervstelefoni. 

telefon-erhverv-behov

Det handler naturligvis ikke om, at vi gerne vil miste kunder. Det handler om, at I som virksomhed fortjener en erhvervstelefoni-løsning, der tager udgangspunkt i jeres behov. Det er vores ansvar som erhvervstelefoni-udbyder, at vores løsninger aldrig kommer til at hæmme jer eller jeres forretning. I skal ikke tilpasse jer, hvad der er muligt under de givne rammer - I skal være med til at sætte de rammer.

Når vi udvikler nye features, så bliver de ofte skabt på baggrund af vores kunders ønsker. Vi ser vores  kunders ønsker som en guldgrubbe, det er her, vi får et indblik i, i hvilken retning vi skal udvikle vores produkter. Vi er derfor ikke en hæmsko for vores kunder, i stedet hjælper vi vores kunder med at gøre det, de gør bedst; at drive deres forretning.  

Vi skal gøre os fortjent til jeres tillid

Når I ikke binder jer til os, ved vi, at vi hver dag skal gøre os fortjent til jeres tillid. Derfor har vi blandt andet gjort det nemt for jer at ændre jeres indstillinger, når jeres behov ændrer sig.

Eksempelvis kan I selv udvide jeres åbningstider, hvis I finder ud af, at I får mange opkald på tidspunkter, hvor telefonerne er lukket ned. Eller selv sætte Firmafon op igen i nye lokaler, hvis jeres virksomhed flytter.

På den måde har I et system, der følger med jeres udvikling. Samtidig har I også altid mulighed for at prøve noget nyt, hvis jeres behov for erhvervstelefoni ændrer sig – selvom det forhåbentlig aldrig sker ;-)  

Kapitel 6.

Webkald gør dig uafhængig af telefoner og mobildækning

Webkald er en løsning for dig, der mangler en samlet platform til både at ringe fra, modtage opkald og administrere alt din erhvervstelefoni.

Med Firmafon Webkald er du ikke bundet af bordtelefoner eller andet unødvendig software, når du taler med dine kunder.

 

 Fordelene ved Webkald

- Du starter opkald direkte i web-appen. Det gør arbejdet nemt for dine medarbejdere, der undgår at have forskellige systemer kørende samtidig.

- Du giver bedre kundeservice, fordi opkaldet når hurtigere frem. Systemet skal ikke først ringe ud til en telefon, men du modtager det direkte i browseren.

- Du sparer penge på udlandstale. Webkald kræver kun stabilt internet. Det er ligegyldigt, om du er i USA eller Lemvig, det koster ikke noget at modtage opkald.

- Du behøver ikke et mobilabonnement, for du kan ringe gratis til almindelige danske numre med Webkald. Hvis du laver Webkald fra udlandet, så er prisen den samme, som hvis du ringede i Danmark. Hvis du ringer til udlandet fra Danmark, så gælder samme priser som normalt (hvis du har Mobil Plus, har du fri tale til mere end 40 lande – bl.a. EU, USA og Kina – når du laver Webkald). 

- Du er ikke længere afhængig af din telefon for at tale med kunderne. Med Webkald misser du ikke opkald, fordi din telefon løb tør for strøm eller lå i lommen. 

- Du er ikke afhængig af mobildækningen. Sidder du et sted, hvor dækningen kan svigte, så hjælper Webkald dig med at lave god kundeservice og fange alle ordrer – uafhængigt af forholdene.

- Du har alt samlet under ét tag. Der er få klik mellem opkald og overblik. Du kan på samme tid spare penge på andre softwareløsninger.

Hvornår er Webkald en god idé?

- Har I en afdeling i udlandet, der ofte modtager opkald fra Danmark eller ringer til Danmark, så er Webkald en oplagt måde at spare penge på udlandstelefoni.

- Har I en kundeserviceafdeling, der bruger meget energi på at have mange systemer kørende samtidig, så samler Webkald al telefoni samme sted.

- Har I ofte problemer med mobildækningen? Webkald løser problemet ved at køre over din internetforbindelse. Så længe den er stabil, vil du altid kunne lave og modtage opkald.  

 

Få alle kapitler om erhvervstelefoni i en PDF-fil

Nu har du mulighed for at downloade alle kapitler. Vi håber, at det har givet dig et bedre overblik, når du skal vælge erhvervstelefoni.