Firmafon

Så længe varer et gennemsnitligt opkald: 88 sekunder

Written by Sidsel Forchhammer | 04-06-13 13:53

Vi starter i dag en ny serie her på bloggen: Tirsdagstallet. Hver uge graver vi et tal frem, som fortæller os et eller andet om at drive et lille nyt telefonselskab i Danmark. Vi begynder med et tal, der kommer lige fra kernen af vores telefonverden:

88

88 sekunder. Lige under halvandet minut. Så længe varer et helt almindeligt telefonkald. 88 sekunder er det, der hedder medianlængden af et telefonkald - det vil sige at halvdelen af alle kaldene folk laver er, kortere end det, og at halvdelen af kaldene er længere end det.

De 88 sekunder passer måske meget godt med, at vi er et erhvervsteleselskab. Folk ringer fra Firmafon, eller til Firmafon, fordi de skal have noget gjort. Og det skal overstås. Halvandet minut er mere end rigeligt til at lægge en ordre, eller bede nogle om at yde en eller anden service.

Længden af et kald har sin egen rytme henover dagen. Midt om natten er opkaldene korte, og der er meget få af dem. Om morgenen og i formiddagstimerne stiger længden drastisk - nu skal ting ordnes og aftales. Det er også den travleste tid på hele døgnet hos vores kunder. Ud på eftermiddagen taler folk mindre i telefon, og kaldene er rigtig korte. Det er bare aftaler. Helt kort bliver det ved spisetid - men så tager det fart igen; Nu er vi kommet til de lange private opkald, og her bliver der rigtig snakket. Helt sent på aftenen har vi de længste kald på hele døgnet. Det er her de få rigtige telefonsludrere tager over - gennemsnitslængden på et telefonopkald er 2-3 gange længere over midnat; men det er nogle helt få, der laver næsten al snakken.

88 sekunder. Et kald er som en Facebook-status, eller et tweet. Lige akkurat lang nok til at man får sagt hvad man skal; og så hastigt videre.

/Claus, Firmafon