Firmafon

Firmafon får nye priser, vilkår og mobilpakker fra 1. juni 2017

Written by Peter Engelbrecht | 28-04-17 12:35

Opdatering 1. september: Mobilpakkerne har skiftet navn til Mobil/Mobil Plus og har nu fået endnu mere indhold i pakkerne. Blandt andet fri tale fra Danmark til Kina og USA. Læs mere her

Fra 1. Juni 2017 får Firmafon nye priser, mobilpakker og vilkår. Det påvirker også eksisterende kunder. I denne blogpost kan du læse, hvorfor vi laver ændringerne, og hvad det betyder for dig som kunde.


Resumé til dig, der ikke orker at læse det hele:
I juni 2017 træder ny EU regulering i kraft, som gælder for alle teleselskaber i EU. Det betyder ændringer på mobilpakker, priser og vilkår. Firmafon vil fra 1. Juni have to typer mobilpakker. EU-mobilpakker med udland og DK-mobilpakker der ikke har roaming (altså ikke kan bruges i udlandet).

De gode nyheder er:
- Vores EU-mobilpakker får meget mere EU-indhold end vores hidtidige udlandspakker
- Tre af de danske mobilpakker bliver billigere.

De dårlige nyheder er:
- Kunder med DK-mobilpakker kan ikke længere tilkøbe roaming. Der er helt lukket for adgang. Så skal de i stedet skifte mobilpakke, hvilket kan gøres når som helst på måneden.
- EU-mobilpakker har en grænse på 2000 SMS/MMS pr. måned i DK/EU. DK-mobilpakker vil forsat have fri SMS/MMS
- EU-mobilpakker har ikke som DK-mobilpakker gratis data ved nedsat hastighed når dataindholdet er opbrugt. I stedet vil deres data blive lukket helt ned, eller takseret til 10 øre pr. MB efter eget valg (uanset om forbruget er i EU eller DK)

Jeres eksisterende mobilpakker vil den 1. juni automatisk konvertere til DK-mobilpakker. Har I brug for at bruge jeres mobiler i udlandet, så skal I derfor manuelt opgradere til en EU-mobilpakke.


Den fulde beskrivelse til dig, der har mere tålmodighed:

Fra den 1. Juni 2017 ændrer næsten alle Firmafons mobilpakker og EU roaming-priser sig på baggrund af EUs seneste regulering af roaming (altså mobilforbrug når man er rejst til udlandet med sin telefon).

Først og fremmest vil vi tilbyde en ny type af EU-mobilpakker med langt mere udlandsindhold end vores eksisterende mobilpakker, til endnu mere attraktive priser end før. Men desværre medfører reguleringen også nogle begrænsninger i vores mobilpakker.

Vi har hos Firmafon altid været glødende modstandere af de meget høje roamingpriser, forbrugere ofte har været udsat for, og har med spænding set frem til EUs implementering af Roam Like At Home. Nu kender vi detaljerne i EUs regulering, og vi kan konstatere, at det heldigvis bliver meget billigere at roame i EU, men at reguleringen er lavet på en måde, så der også kommer nogle negative konsekvenser for danske mobilkunder.

Baggrund om EUs regulering
Hvis man ønsker at forstå, hvorfor der er uundgåelige negative konsekvenser, så er man nødt til at kigge lidt ned i detaljerne om, hvordan teleselskaber afregner roamingforbrug mellem hinanden.

Kort sagt dikterer den nye regulering, at vi som mobiludbyder ikke må tage mere for EU roaming, end vi gør for dansk forbrug. For at dette skal kunne lade sig gøre, så regulerer EU også de såkaldte wholesalepriser, som er den pris teleselskaberne afregner forbruget til mellem hinanden. Hvis en Firmafonkunde fx. bruger Vodafones netværk i England vil Vodafone opkræve Firmafon (indirekte gennem vores danske netværksleverandør) en wholesalepris for det forbrug, som kunden har haft. Wholesaleprisen for dataroaming er den, som har størst betydning, fordi data typisk fylder mest i roamingomkostningerne. Her har EU bestemt at wholesaleprisen højst må være 56 kr. pr. GB.

Men eftersom danskere typisk betaler ned til 10-20 kr. pr. GB (i mobilpakker), har vi som danske mobilselskaber en stor udfordring. Hvis vi intet ændrer, så skal vi fremover købe roamingdata til 56 kr. pr. GB af de udenlandske netværksleverandører, og sælge det videre til de samme 10-20 kr., som vi hidtil har taget for dansk trafik. Selvom vi ønsker rimelige priser for vores kunder, så er vi også nødt til at have en forretningsmodel, så vi kan betjene jer i fremtiden.

Det er på den baggrund, at man indenfor de sidste par måneder har set flere af de større teleselskaber annoncere generelle prisstigninger, typisk på omkring 10-20 kr. pr. abonnement.

Firmafons løsning
Hos Firmafon har vi valgt en anden, efter vores mening, rimeligere tilgang. I 2016 var der ca. ⅓ af vores kunder, der i det hele taget brugte deres mobilpakke i udlandet. Vi synes ikke, det giver mening, at de andre ⅔ skal betale en stigning i deres abonnement, for at finansiere mindretallets roaming.

Derfor udnytter vi en undtagelse i reguleringen: Man må gerne udbyde en mobilpakke
uden roaming, hvis man heller ikke tilbyder roaming som tilkøb til pakken. Det må altså slet ikke være muligt at bruge mobilabonnementet i udlandet. Med baggrund i den undtagelse, så kommer vi til at have to typer af mobilpakker. En type helt uden roaming (DK-mobilpakke), og en med EU Roam Like At Home (EU-mobilpakke). For de af vores mobilpakker, der indtil nu har indeholdt roaming sænker vi prisen, for at reflektere, at denne udgave af pakken nu ikke længere indeholder udlandstelefoni.

Med EU-mobilpakkerne kan man bruge sin mobilpakke på samme måde i hele EU som i Danmark, dvs. samme mængde tale, samme mængde SMS og samme mængde data som udgangspunkt – dog er der for nogle mobilpakker et fair use loft på dataforbruget, som vi beskriver nedenfor.

Fair use dataloft
Som tidligere nævnt indkøber vi data for 56 kr. per GB. Hvis en kunde bruger al sin data i fx. vores Fri tale/25GB EU-mobilpakke i et andet EU-land, ville det koste os 1400 kr, mere end fire gange så meget som vores pris på 299 kr. For at begrænse dette problem tillader EU, at vi som mobiludbydere sætter et loft for EU roaming data, som står i forhold til pakkens pris.


Som eksempel vil vores Fri tale / 25 GB EU-mobilpakke have et Fair use dataloft på 12 GB. Dette betyder, at ud af de 25 GB, så kan op til 12 GB bruges i EU udenfor Danmark, de resterende 13 GB kan kun bruges i Danmark. Hvis du fx. allerede har brugt 23 GB inden du tager ud at rejse i Europa, så har du selvfølgelig kun 2 GB data tilbage i din pakke, som du kan bruge.

Det er kun vores største mobilpakker, der har Fair use dataloft, for de mindre mobilpakker er dette ikke nødvendigt og al deres dataindhold kan bruge både i Danmark og resten af EU.


Oversigt over mobilpakker og -priser pr. 1. juni 2017



Priserne for forbrug, der ikke er indeholdt i mobilpakker ændres også, og er den samme i DK og EU (DK-mobilpakker har dog ikke adgang til at indkøbe forbrug ud over pakke i EU):



VIGTIGT:

Jeres eksisterende mobilpakker vil 1. juni automatisk konvertere til DK-versionen (undtagen 19 kr mobilpakken, som vil få DK+EU tale til samme pris). Har I brug for at bruge jeres mobilpakker i udlandet, så skal I derfor manuelt skifte til en EU-mobilpakke. Det lyder måske lidt besværligt, men alternativet var at påtvinge en automatisk prisstigning, og det synes vi ville være en endnu dårligere løsning.

Hvis du ønsker en mobilpakke med roaming fra 1. juni, så kan du opgradere til den fra 29. maj, hvor vi har de nye mobilpakker klar i bestillingssystemet. Det er vigtigt, at du laver ændringerne inden den 1. juni, hvis du gerne vil have, at de gælder fra den første. Du kan altid opgradere til en større mobilpakke midt i måneden, men det medfører en ekstra omkostning.

Vores vilkår ændres pr. 1.juni for at reflektere de nye regler, der er opsummeret her. Se de nye vilkår og betingelser her.


Spørgsmål & Svar

  • Spørgsmål: Jeg er mobilkunde hos Firmafon allerede. Kan jeg så beholde min mobilpakke?
    Svar: Alle mobilpakker ændrer sig fra 1. Juni. Også de mobilpakker, du har som eksisterende kunde. Din mobilpakke vil automatisk ændre sig til DK-versionen. Dette skal du selv ændre manuelt, hvis du ønsker roaming.

  • Spørgsmål: Kan man roame udenfor EU med DK-mobilpakker?
    Svar: Nej, enhver form for roaming kræver en af vores EU-mobilpakker
  • Spørgsmål: Hvordan får jeg at vide, når mit udlandsmax er nået?
    Svar: Du vil på sædvanlig vis modtage en SMS med information om dette
  • Spørgsmål: Hvad sker der med jeres udlandspakker?
    Svar: Vores hidtidige udlandspakker udgår, i stedet skal man nu vælge en EU-mobilpakke.
  • Spørgsmål: Kan man købe ekstra data i udlandet, hvis man får brug for det?
    Svar: Ja, hvis man har en mobilpakke med roaming kan man tilkøbe yderligere data for 10 øre pr. MB, ofte vil det dog kunne betale sig at opgradere til en større mobilpakke i stedet
  • Spørgsmål: Kan jeg opgradere min mobilpakke, hvis jeg får behov for mere data? – og koster det ekstra?
    Svar: Ja, du kan opgradere når som helst. Du betaler kun forholdsmæssigt for den del af indeværende kalendermåned der er tilbage, og får også forholdsmæssig mobilpakkeindhold. Bemærk at din gamle mobilpakke ikke refunderes.
  • Spørgsmål: Hvilken mobilpakke skal man vælge, hvis man skal kunne modtage opkald fra eller foretage opkald til lande udenfor EU, fx. USA?
    Svar: Alle vores mobilpakker kan foretage opkald fra Danmark til udlandet og modtage opkald i Danmark fra udlandet. Hvis du skal foretage opkald i udlandet (uanset om det er indenfor EU eller ej) skal du have en af vores EU-mobilpakker.
  • Spørgsmål: I min nuværende udlandspakke er der også lande med ud over EU (fx Schweiz og Færøerne) er de også med i EU roaming i de nye pakker?
    Svar: Ja
  • Spørgsmål: Hvilke lande er med i EU roaming?
    Svar: Det er selvfølgelig alle lande i EU/norden, men vi har også tilføjet et par ekstra lande og kalder det Europa 1.
    Pr. juni 2017 ser listen sådan ud: Albanien, Andorra, Belgien,  Bosnien & Hercegovina, Bulgarien, Cypern, Estland, Færøerne, Finland, Frankrig (Fransk Guyana), Gibraltar, Grækenland, Grønland, Guernsey, Holland, Irland, Island, Italien, Jersey, Kosovo, Letland, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, Makedonien, Malta, Norge, Østrig, Polen, Portugal (Azorerne), Rumænien, Schweiz, Slovakiet, Slovenien, Spanien (Kanariske øer), Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland og Ungarn

  • Spørgsmål: Kan man ringe fra Danmark til udlandet med DK-mobilpakkerne
    Svar: Ja, der er kun roaming (dvs. brug i udlandet), der ikke er muligt. Det koster almindelig udlandstakst ringe eller skrive SMS/MMS til udlandet fra Danmark. Se priserne her
  • Spørgsmål: Kan Firmafon godt bare ændre priser, pakker og vilkår.
    Svar: Ja. Da vi ikke har binding skal vi blot varsle det 30 dage inden det træder i kraft. Det sker heldigvis sjældent, at vi ændrer vilkår, men denne gang var det desværre nødvendigt.