Bliv ekspert i inbound salg og øg salget i din virksomhed

af Helle Marie Vad Jespersen | 07-05-18 13:34

styrk-din-forretning-med-telefoni-og-inbound-salg

I Firmafon har vi længe skrevet om, hvordan vores produkter: telefoni og chat er nøglespillere, når virksomheder vil styrke deres forretning ved at skabe gode kundeoplevelser.

Og selvom det bestemt ikke er blevet mindre vigtigt, har vi de sidste tre år også set, at virkeligheden for salg er ændret. Vores salg handler nu om at forstå kunde + købsproces mere end det handler om at pushe et produkt. 

I Firmafon er vores salg steget, fordi vi har justeret i den måde vi sælger på - særligt når kunderne selv henvender sig til os over telefonen. Derfor er det nu tid til at dele ud. 

Derfor vil I fra nu af også få redskaber til, hvordan I kan bruge telefoni og chat til at drive den type salg, hvor kunderne kommer til jer. Du får redskaber til, hvad du skal sige til kunderne, når du vil fremme salg i telefonen. Og du får vores bud på, hvilke kompetencer en person i inboundteamet skal have for at nå i mål. 

Hvad er inbound salg? 
Inbound salg sker når kunderne selv tager kontakt til jer. Den kontakt starter i 62 % af tilfældene på nettet, fordi de her kan opsøge viden og holde produkter/priser/kvalitet op imod hinanden.

Det betyder også, at købsprocessen med jer i røret afkortes, fordi mange valg er truffet længe før styringspinden peger i din retning. Så når kunderne ringer til jer, så er kunderne ofte varme og klar til et køb. 

Inbound salg er også en måde at være tilstede på, når kunden søger mere information. Det handler om at kende kunden og forstå behovet udfra den berøring, de har haft med jer. Til dét skal du bruge en teknisk platform, som f.eks. Hubspot, der kan levere data om brugernes adfærd. 

I færre ord er inbound salg en tilpasning til virkeligheden for den moderne køber. Og den måde forretninger sælger på, skal allerhelst afspejle den måde kunderne handler på. 

"Inbound sales, however, is more efficient and is often more favorable for prospects and customers - it's more human," Impactbnb.

Behovet for at fokusere på inbound salg
Der er sådan set ikke noget nyt under solen, hvad angår inbound. Vi kan jo tage fat i udviklingen af vores egen købsadfærd for at forså, hvordan virksomheder er nødt til at tænke, hvis de vil overleve i den stormende mængde af konkurrenter: Vi har længe søgt på nettet for svar og længe afvist sælgere, der frembrusende og umotiveret vil prakke os et salg på. 

81 % af B2B købsprocesser starter med en en søgning på nettet. 90 % af køberne siger, at de nok selv skal tage kontakt til jer, når de er klar til at købe.

Kundernes tid er knap og vores tålmodighed indskrænket til få sekunder, når vi vurderer tilliden til en forhandler. Det stiller krav til dine dialogevner. Hvor du tidligere solgte, så er du nu i højere grad rådgiver og en ligeværdig, der evner at se udover egne budgetter, hvis ikke kundens behov matcher den løsning, du tilbyder.

"Sales is no longer just a numbers game, it's a people game,"  Impactbnb.

Firmafon opdelte afdelingerne
For to år siden havde hver salgsmedarbejder i Firmafon to kasketter; De skulle både opsøge kunder, der ikke havde hørt om os før, og være klar til at tage imod opkald, når kunden henvendte sig. Det var for bredt et fokus for hver medarbejder, og derfor delte vi afdelingerne op.

Da vi delte salg i to, fik vi først og fremmest skarpe og mere kompetente hold. Dernæst fik vi også et boost i salget, fordi der kunne gives kærlighed til forskellige metoder og strategi uden at disse skulle konkurrere mod hinanden.  

På den måde er salgsteamet nu præcist funderet i de styrker, hver afdeling tilbyder, fremfor troen på, at alle i salg skulle kunne alt. 

I den næste blogpost beskriver vi i dybden, hvilke resultater vi fik ud fra en forholdsvis lille ændring. Du får inspiration fra salgschefen selv, der giver tips til, hvordan du selv kan transformere dit salg og hvordan telefonen spiller en rolle i din succes. 

guide-saadan-vaelger-du-firmatelefoni-bedre-kunderelationer

Inbound Sales

Følg med

Kom indenfor hos Firmafon. Følg vores produkter, udvikling og nyheder direkte i din inbox.

Tilmeld nyheder
 

Kontakt os

71 99 99 99