Firmafon

Lancér dit produkt nu og lær af dine brugere bagefter

Written by Niklas Stephenson | 13-03-10 15:53

Sidste sommer flyttede Harry og jeg sammen i min 1. værelses lejlighed i Århus, med det ene formål at udvikle Firmafon, så vi kunne lancere og blive rige. Vi brugte mange søvnløse nætter foran skærmene med udvikling, design og koncepttilpasning. Altsammen noget vi, alene, to mand lavede.
Vi havde en klar idé om, hvor vi skulle hen, et problem vi ville løse, men vi havde ingen kontakt med omverdenen, og de der til sidst skulle bruge Firmafon. Da der var gået tre måneder, satte vi os for at lancere. Der var en hel masse ting, der ikke var klar. Vi kunne ikke fakturere, vi kunne ikke administrere kunder, vi kunne ikke have mere end 10 kunder på produktet – men hvad betyder det, når man ikke har en eneste kunde?

Da vi lancerede, fik vi hurtigt en gruppe af betatestere ind på platformen og så gik det pludselig hurtigt. Der gik næsten ikke en dag uden konstruktiv feedback og rettelser, der blev lagt online. Fordi vi valgte at lancere på et tidspunkt, hvor produktet faktisk ikke var færdigt, gav vi også lov til at produktet kunne udvikle sig, i en anden retning end vi oprindeligt havde tænkt os, men en retning, der løste vores kunders problemer bedre end vores oprindelige ide.

Vi afholdt StartupLab for 14 dage siden, et event, der blev en stor succes. Flere af de startups der bevægede sig mest under weekenden, var de der satte sig for at skære features og perfektionistiske rettelser fra og bare lancere hurtigst muligt. Jeg vil råde ethvert startup til at bygge sit kerneprodukt og lancere med dette, herefter kan man til enhver tid bruge energi og kræfter på at bygge flere ting på kernen. Det tidspunkt i udviklingsfasen man lærer mest af, er når der er reelle brugere på ens platform, ligegyldigt om du laver en webshop, et nyt socialt medie eller en grønthandler.

Lancer og det kan kun gå for langsomt!