Firmafon

Hvor fedt er det lige med en telefonmenu?

Written by Peter Engelbrecht | 11-06-15 07:30

 

En af de allerførste features vi udviklede hos Firmafon var, hvad vi kalder telefonmenu (andre kalder det IVR). Altså den stemme der møder dig med “tryk 1 for kundeservice, tryk 2 for salg” eller lignende, når du ringer til en virksomhed.

Vi var selv vilde med den, og mange af vores kunder havde det på samme måde. Vi var små, nystartede virksomheder, der gerne ville lyde store og etablerede.

Som tiden gik tog vi dog vores egen telefonmenu på 71 99 99 99 op til genovervejelse. Vi begyndte at tænke mere og mere på det som outsourcing: Vi bad kunden gøre noget af vores arbejde, nemlig at finde ud af hvem der bedst kunne hjælpe dem.

En anden grund til at kærligheden til telefonmenuen falmede er, at der også kan være situationer, hvor valget ikke er klart for kunden. Måske vil jeg gerne købe et produkt, men skal først have afklaret et teknisk spørgsmål. Skal jeg så vælge salg eller teknik?

Desuden bemærkede mange af os, at vi selv faktisk bedre kunne lide at tale med et menneske end en maskine.

Hos Firmafon optimerer vi altid for kunden (over os selv), og behandler vores kunder som vi selv vil behandles. Det ledte os til helt at fjerne vores egen telefonmenu.

Nu møder man altid først et menneske på 71 99 99 99, der så enten kan hjælpe selv med det samme, eller hurtigt finde en anden der kan. Vi synes, at det er bedre kundeservice.

Vi har ikke set tilbage siden.

Læs også hvordan du kan få smilet frem på dine kunders ansigt via 3 tips til en god samtale