Firmafon

Hvad skal I med de 22 kroner TDC?

Written by Sidsel Forchhammer | 26-05-15 07:29

Man kan ikke forudse alt - heller ikke teleforbrug. Men hvor mange ubehagelige overraskelser skal man egentlig finde sig i som telekunde og hvad går de ekstra omkostninger til?

I telebranchen er der noget, der hedder variable omkostninger. Det dækker over alt, hvad der ikke er med i din mobilpakke. Så det er dét, der giver den ubehagelige overraskelse, når du får din telefonregning.

Det kan være omkostninger, som du selv har indflydelse på, f.eks overforbrug af data, udlandstale og SMS-køb (når du stemmer på en x-factor-deltager eller køber et sms-frimærke). Men det dækker også over de mere skjulte gebyrer, som f.eks takseringsafgift og gebyrer for at ændre abonnement, tilføje features, få regningsoversigt eller betale telefonregningen.

Hvor meget betaler du i variable omkostninger?
Vi har kigget nærmere på telebranchens Goliat, TDC. De skriver i deres kvartalsrapport (under "Business operational data"), at de på erhvervstelefoni får 27,5 % af deres mobilomsætning fra variabel trafik. Til sammenligning så er Firmafons tal nede på 14 %.

Det betyder i praksis, at du, hver gang du betaler 100 kroner i abonnement hos TDC, kan forvente at betale 38 kroner oveni for "andet". Hos os er det tal 16 kroner. Vi ved desværre ikke præcis, hvad differencen på de 22 kroner går til, men kan kun undre os over, hvorfor der er så stor forskel. Forhåbentligt får vi svaret en dag, når resten af telebranchen er mere åben med, hvad beløbet dækker over.

Branchetallet ligger i øvrigt generelt på 25-30 %. Det er mange ekstra kroner oveni din telefonregning.

Hvad med Firmafons egne variable omkostninger?
Vi har ingen gebyrer, så vores omkostninger skyldes udelukkende, at kunderne bruger mere end det, der er inkluderet i pakken. Her er top 5 over, hvad Firmafons kunder brugte deres penge på udover pakken i april 2015:

28 % = Data i udlandet
16 % = Udlandstale (i udlandet)
14 % = Data overforbrug (DK)
13 % = Udlandstale (fra DK)
11 % = SMS køb

Undgå ubehagelige overraskelser

  • Vælg den rigtige pakke. Kig f.eks på om den skal nedjusteres, hvis du ikke bruger tale/data nok, eller om den skal opjusteres med en udlandspakke i den måned, hvor du skal ud at rejse. Husk at data/tale ud over pakkens indhold ofte har en høj pris.
  • Indstil om dine medarbejdere skal kunne købe via sms (indholdstakserede tjenester).
  • Vælg et selskab, der har så få gebyrer som muligt.
  • Vælg et selskab, der har en fleksibilitet som gør, at du løbende kan vælge den telefonipakke, der bedst passer.
  • Find dig ikke i at betale for at få en faktura eller foretage ændringer.


Læs mere om Firmafons oprør mod dårlig erhvervstelefoni i vores manifest