Find dine optimale åbningstider med Analytics

af Sidsel Forchhammer | 17-01-13 16:11

Hvornår er det bedst at have åbent på telefonen? Og passer dine nuværende åbningstider til dine kunders adfærd? Eller har du bare valgt nogle åbningstider der passer til hvornår du har lyst til at være tilgængelig?

Hvad er de optimale åbningstider?

At have åbningstider på kundetelefonen er lidt ligesom at have åbningstider i en fysisk forretning. Det er en balance mellem at være tilgængelig for dine kunder, og samtidig kunne holde lukket, så du og dit kostbare personale kan holde fri.

Fra kundens perspektiv er det naturligvis optimalt at du altid holder åbent. Og sælger du på nettet, er det jo lige præcis det du gør. Jeg kan købe en vaskemaskine kl. 21, hvis det passer mig, netop fordi din webshop holder åbent 24x7.

Men problemet opstår, hvis jeg får brug for at tale med et menneske, hvilket bestemt ikke er usandsynligt. For gider du at tage telefonen kl. 21 på en søndag? Og er der nok der vil ringe til at det kan betale sig for dig have en ansat til at passe telefonen, når du holder fri?

Du vil gerne have flest mulige salg, men ikke for enhver pris. Så hvordan finder du dine optimale åbningstider til kundetelefonen? 

Google Analytics har svaret

Her vil jeg nu vise dig, hvordan du kan bruge Google Analytics, eller et lignende værktøj, til at finde dine optimale åbningstider.

Det jeg vil gøre, er at se hvornår på dagen vores kunder besøger vores site, i dette tilfælde Firmafon.dk. Og derefter vil jeg se på det om stemmer overens med de åbningstider vi har oplyst på sitet.

I Google Analytics vælger jeg “Målgruppeoversigt”, sætter tidsrummet til den uge jeg nu har udvalgt, og vælger at visningsintervallet skal være “Hver time”.

Så ser vores uge sådan ud:

Oversigt over Firmafons besøgende

Jeg kan se at de besøgende begynder at klikke ind på sitet omkring kl. 8 og at det fra kl. 16 begynder at tage af. Kl. 18 er der et dyp, og så en lille stigning igen omkring kl. 20. Ved 22-tiden er interessen næsten forsvundet og kl. 24 er de fleste gået i seng. I weekenden er der lidt aktivitet, men ikke ret meget i forhold til hverdagene.

Så hvad fortæller det mig?

At den primære interesse for Firmafon er i dagtimerne. Hvilket egentlig ikke er så overraskende et mønster, da vi jo sælger firmatelefoni. Og det meste B2B-handel sker indenfor almindelige arbejdstider.

Så matcher vores åbningstider vores kunder? Ja rimelig godt. De fleste besøger vores site hverdage 8 - 17, og vores åbningstider er hverdage 8.30 - 16.30.

Men hvad med dem i weekenden, og om aftenen? Ja, måske kunne vi få et par ordrer mere i hus, hvis vi kunne svare på spørgsmål via telefonen kl. 22 på en søndag. Og vi ser da også oprettelser på de “skæve” tidspunkter, hvor den selvstændige har tid til at se på det vi tilbyder. Men vi har vurderet at det pt. ikke kan betale sig for os, at holde telefonen åben udenfor almindelig arbejdstid.

Men vores forretninger er forskellige

Firmafon er telefoni til virksomheder. Fint, der passer “almindelige” åbningstider godt. Men hvad med dig?

Sælger du B2C på nettet, vil dit mønster nok se anderledes ud. Sælger du babytøj, køkkenudstyr, sexlegetøj eller noget helt fjerde, kan du sagtens forvente at dine kunder shopper hos dig om aftenen og i weekenden.

Så drop tanken om at dine kunder skal indpasse sig efter dig. Din forretning skal optimeres til mest mulig salg. Og kan dine kunder ikke få svar på spørgsmål, går de igen og handler et andet sted.

Ja ja, men hvem tænker sådan?

Det gør dine konkurrenter. Kundeoplevelsen er i stigende grad afgørende for, hvem vi handler med. Og de tunge drenge i dansk e-handel er allerede godt i gang. Se bare her.

Åbningstider hos dine konkurrenter

Bedre relationer

Følg med

Kom indenfor hos Firmafon. Følg vores produkter, udvikling og nyheder direkte i din inbox.

Tilmeld nyheder
 

Kontakt os

71 99 99 99