Firmafon

Lav effektiv markedsføring med kampagnenummer på hjemmesiden

Written by Helle Marie Vad Jespersen | 07-02-17 13:16



Ved du, hvordan du måler effekten af dine online marketing?


Med et specifikt telefonnummer (også kaldet kampagnenummer) kan du følge den besøgende fra første gang hun har taget kontakt til dig efter et besøg på din hjemmeside. Med denne viden har du et langt bedre udgangspunkt for at måle din marketingsindsats, optimere dit indhold og vigtigst af alt give kunden en fantastisk oplevelse, når de ringer til din virksomhed.Vi har taget en snak med Tony, der er Direct Marketing Manager i Firmafon. I denne blogpost fortæller han hvordan specifikke kampagnenumre kan
 muliggøre ovenstående tre ting for dig og give dig mere kontrol over din markedsføring.

Hvad er et kampagnenummer?
Et kampagnenummer er et nummer, der viderestilles til enten jeres normale hovednummer (eller en specifik ringegruppe eller person). Ved at tilføje et kampagnenummer og måle trafikken, der kommer ind via dette specifikke nummer, bliver du blandt andet klogere på: 

  • Hvor mange opkald, der har været på det specifikke nummer.
  • Hvilken kanal kunderne primært kontakter dig på samt muligheden for at optimere jeres kampagner ud fra den viden I får. 
  • Viden om, hvordan jeres online kampagner performer generelt.
  • Viden om, hvordan I kan lave effektiv markedsføring ud fra den viden du får.

"Hvis I bruger det samme telefonnummer på samtlige af jeres websider, er det umuligt for jer at vide, hvad den besøgende har på hjerte, hvis de vælger at ringe. Med specifikke kampagnenumre har du en idé om, hvad den besøgende mangler svar på, deres interesse og spørgsmål allerede inden du tager telefonen", siger Tony, Direct Marketing Manager i Firmafon.

Startpakke (Del 1): Din guide til at komme i gang

Hvordan kan jeg bruge kampagnenumre til at generere leads?
Kampagnenumre fordelt ud på din hjemmesides forskellige sider fortæller jer ikke kun, hvilken side den besøgende var på før han tog kontakt til jer. At placere specifikke kampagnenumre på eksempelvis leadgenererende landing pages siger også noget om, i hvor høj grad folk hellere vil ringe end at konvertere direkte på siden:

"Hvis kunderne ofte ringer ind på ét bestemt telefonnummer på en landing page, så kan I spørge jer selv, om siden er god nok eller om I skal igang med at forbedre indholdet – det kan jo være, at siden ikke besvarer kundens spørgsmål godt nok. Det kan også være, at en bestemt type indhold i højere grad giver kunden lyst til at ringe, frem for at konvertere direkte på siden – dermed kan kampagnenumre give anledning til vigtige spørgsmål og spændende analyser", siger Tony.

Mange opkald til et bestemt kampagnenummer kan også være et tegn på, at kunden er købeklar og derfor gerne vil i kontakt med dig hurtigt, eller synes det er nemmere at tale om emnet over telefonen. Her fungerer telefonnummeret altså som en hjælpende hånd for personen, der gerne vil have fat i dig her og nu.

Er I nok medarbejdere til at tage telefonen, når kunden ringer ind på kampagnenummeret?

Hvordan laver jeg professionel kundeservice med et kampagnenummer? 
Når du har sat kampagnenumre op på dine landing pages, er det derfor afgørende for oplevelsen (for både den der ringer at informere de afdelinger som opkaldet går ud til. 

"Hvis du har en webshop, hvor du sælger tøj, kan du sætte et specifikt kampagnenummer på undersider som "børnetøj", "herretøj" og "dametøj". Når en person ringer ind på kampagnenummeret til dametøj, så kender medarbejderen personens primære interesse, kan hjælpe personen godt på vej og faktisk positivt overraske personen", siger Tony. 

Personen, der ringer ind, vil på den måde opleve en velforberedt og professionel medarbejder, der kan give hurtig service, som tager udgangspunkt i deres behov. Det giver en langt bedre oplevelse for kunden at lande hos den, der kan besvare deres henvendelse uden at skulle stilles videre til en anden medarbejder.

Det er også vigtigt, at kundens henvendelse besvares hurtigt. Firmafon anbefaler, at I tager 80 % af kundens opkald indenfor de første 20 sekunder af samtalen. 20 % af alle opkald skal tages inden for det første minut. På den måde kommer folk hurtigt igennem og får en god start på samtalen.

Startpakke (Del 2): Få et kampagnenummer

Hvordan sætter jeg et kampagnenummer op?
Det kan variere fra teleselskab til teleselskab, hvordan du tilføjer et ekstra telefonnummer, som kan bruges som kampagnenummer. Husk at tjekke hvad omkostningen er inden du indgår aftalen (f.eks gebyr for ændring, viderestillingstakst og binding).

Hos Firmafon kan du få et nummer (uden binding og gebyrer) på følgende måder:

Hvis du ikke er kunde i forvejen: 
Opret kampagnenummer, som viderestiller til dit normale hovednummer - også selvom dit hovednummer er hos et andet teleselskab. Der er ingen binding, så du kan melde nummeret fra igen, hvis du har behov for det. Du kan prøve Firmafon gratis i 30 dage, inden du køber.

Hvis du er kunde i forvejen:
Så opretter du et ekstra hovednummer i kontrolpanelet (under hovednumre) og indstiller hvor den skal stilles hen (under indgående opkald). 

Startpakke (Del 3): Sådan får du data

Der er tre måder, du kan se resultaterne på din kampagne:

1. Du downloader en CSV-fil og importerer den i f.eks. Excel eller Google Sheet. Så kan du få et samlet overblik over trafikken på nummeret, og se hvem der har ringet hvornår.

2. Hvis du har de tekniske kompetencer til det, så kan du også bruge Firmafons API til at lave udtræk. Her er mulighederne mange og du vil også kunne lave integrationer mellem Firmafons system og jeres egne systemer, f.eks jeres CRM-system. 

3. Hvis du har Omstilling Plus vil du desuden kunne se live-statistik om kampagnenummeret på et  Wallboard

Så kan du sammenholde dine udgifter med, hvor mange leads der er kommet (eventuelt også en vurdering af eksponering/branding). 

Tag første skridt nu

Gå i gang med det samme på nedenstående grønne knap, eller ring endelig til os på 71 99 99 72, hvis du vil vide mere om, hvordan du får et kampagnenummer hos Firmafon. Eller skriv til Tony på tm@firmafon.dk, hvis du ønsker et par gode råd til marketingdelen af opsætningen.