Firmafon

Derfor bruger Firmafon Cloud-baserede løsninger til at lave telefoni

Written by Sidsel Forchhammer | 28-02-13 15:01

Her i Firmafon har vi i virkeligheden bare lavet det teleselskab, vi selv ville være kunder hos. Et telefonselskab i skyen. Det er sådan vi selv vælger de digitale services, vi læner os op af i forretningen. Vi leder efter services, der opfylder nogle krav:

  • De er nemme at købe, og som vi kan købe dem “by the drink” ikke “by the bottle”, dvs. det er nemt at købe så lidt man har brug for, uden en masse investeringer, nemt at skalere op, som behovet vokser, og sidst, men ikke mindst, nemt at skalere ned igen.
  • De kræver ikke, at vi pludselig skal til at interessere os for en masse drift af de lokale servere, systemerne kører på.
  • De skal helst hente deres brugerinterfaces og designidealer fra almindelige forbrugerprodukter. Hvis brugerne tænker “så var det alligevel nemmere at udfylde min selvangivelse på skat.dk”, så er vi ikke så interesserede. Alt for meget B2B-software er designet ud fra den tanke, at brugerne får løn for at være brugere, og så skal de sgu’ nok tage sig sammen og finde ud af det. Den tanke er vi ikke meget for. 
  • Det skal være nemt at integrere de forskellige services med hinanden. Vi skal helst kunne hente data ud, og lægge data ind, uden at skulle sætte et hold af udviklere i gang i flere måneder.

De kvaliteter har vi efterhånden vænnet os til at man kan købe fra virksomheder, der synes de tilbyder “services i skyen”, istedet for at sælge software, der gør nogenlunde det samme, bare på servere vi har nede i kælderen.

Skyen set fra oven
Hvordan får det et firma som Firmafon til at tage sig ud, set sådan lidt fra oven?

I softwareudviklingen læner vi os op af fantastiske tools som Github og Heroku - det sidste dog mest til forskellige sidesystemer, ikke vores eget hovedprodukt, som vi trods alt har brug for mere detaljeret kontrol over. Når vi mangler ekstra ressourcer lejer vi selvfølgelig dem i skyen også, hos f.eks. Amazon. Vi overvåger systemet med New Relic og Exceptional.

Vores salg og kundeservice bruger selvfølgelig vores egen telefoni, men er så backet op af chats, leveret af Olark, Salgsprocessen er styret med Nutshell, og vi bruger Zendesk til kundeservice. 

Vi taler sammen i Hipchat, styrer udviklingsprocessen med Fogbugz, laver vores kontorarbejde med Google Apps og betaler vores regninger med e-conomic.

Der gror ikke mos på en rullesten
Hvis man er i nogenlunde samme branche som os, så er der intet opsigtsvækkende ved noget af det jeg skriver ovenfor, og det er måske det, der er det opsigtsvækkende alligevel: I webbranchen og nærliggende brancher, har alle taget fordele og ulemper ved skyen med sig. 

Fordelene er dem, jeg nævner ovenfor, og så der lige en mere: Vi er ved at planlægge flytning af Firmafon til et nyt hovedkvarter, og helt konkret, så er det eneste vi skal flytte faktisk medarbejderne. Der er ingen vigtige servere, der ikke kommer til at virke i et døgn, fordi der skal rulles ny infrastruktur ud på det nye kontor. Den eneste væsentlige forskel på at arbejde hjemme, og at være på kontoret er den daglige, direkte kontakt med kollegerne.

Skybrud
Men hvad så med ulemper? Jo, dem er der selvfølgelig også. Dels den helt banale - når nettet går, så er der ingen, der kan lave noget. Det er nu en sjælden situation, for skulle ledningen blive kappet til vores faste linie har vi en hær af smartphones i lommerne, der hurtigt bliver nød-internet, men jo, det sker selvfølgelig. 

Den væsentligste ulempe, er nok i virkeligheden alle de ting man - helt med vilje - ikke købte. Vi købte ikke Navision, og derfor ikke tusindvis af Navisionkonsulenttimer, der tuner det hele, så det passer perfekt til vores processer. Vi har samlet vores virkelighed selv af en masse stumper, så der sidder ikke en integrator klar til at integrere det for os. Og alt vi har købt er designet med brugervenlighed som mål, ofte ud fra devisen “gør én ting rigtig godt”, så der er mange integrationer at lave. Ingen af de systemer vi bruger, gør alting for os. De gør én ting hver, og skal bindes sammen.

Der er mere mellem himmel og jord
Så, livet i skyen er ikke mirakuløst bedre end livet på jorden, nede i egen serverkælder. Det er anderledes. Det er fleksibelt, men lidt flygtigt, og elegant, men af og til lidt for enkelt. Vi er nu sjældent i tvivl om at skyen er det rigtige sted for os, og vi satser hver dag på at det også er det rigtige for dig, næste gang du mangler et telefonnummer.

/Claus, Firmafon