Brug et kampagnenummer til at måle ROI på marketingkampagner

af Sidsel Forchhammer | 13-10-15 15:43

Mål ROI på marketingkampagner
Ved du om dine offline kampagner performer? Du kan nemt finde ud af det, ved at tilføje et kampagnenummer og måle trafikken, der kommer ind via det specifikke nummer. Så kan du se, om der er en god ROI (return on investment) ved de aktiviteter, I laver.

Du kan f.eks bruge et kampagnenummer til:

  • Printannoncer - du kan lave et kampagnenummer til hver version af annoncen. På den måde kan du lave en "analog splittest" af hvilken annonce, der giver bedst resultater.
  • Events - du behøver ikke nøjes med at have antal deltagere som målsætning, men kan se hvor mange leads det skaber, ved at tilføje nummer på f.eks flyers og konkurrencer.
  • Guerilla marketing - hvad med at efterlade et telefonnummer i stedet for en url, når du deler flyers ud eller laver gimmicks?
  • Direct mail - mål om de store omkostninger til udsendelse kan betale sig.
  • Katalog - find ud af hvor stor effekt dit katalog har.
  • Adwords - sæt eventuelt et kampagnenummer på dine Adwords annoncer i stedet for dit hovednummer, så du kan måle hvor mange inbound kald, som stammer fra denne kanal.
  • Landing pages - se hvor mange kald jeres kampagnesider genererer. Med en telefonisk call to action rammer du også de personer, der foretrækker tale- fremfor skriftsprog.
  • Sociale medier - det kan være en god idé at henvise til et telefonnummer, hvis konkurrencen/rabatten er lidt mere kompleks, f.eks en rabatkampagne på rådgivning.

Måle-mani
I en verden hvor den digitale markedsføring kan måles på alle leder og kanter, glemmer man ofte at offline aktiviteter også kan give leadgenerering. 

Få salgsafdelingen til at logge leads der er kommet gennem "word of mouth" eller fordi de har "set noget materiale", lav en særlig (kort) url til kampagnen, hav særlige rabatkoder ved rabatter og mål opkald gennem kampagnenummeret. Så er du nået et godt stykke i din måling af ROI på marketingkampagner - inklusiv dine offline aktiviteter!

Sådan kan du få et kampagnenummer 
Et kampagnenummer er et hovednummer, som viderestilles til enten jeres normale hovednummer eller en specifik ringegruppe eller person. Det kan variere fra teleselskab til teleselskab, hvordan du tilføjer et ekstra hovednummer. Husk at tjekke hvad omkostningen er inden du indgår aftalen (f.eks gebyr for ændring, viderestillingstakst og binding).

Hos os i Firmafon kan man få et nummer (uden binding og gebyrer) på følgende måder:

Hvis du ikke er kunde i forvejen: 
Så opretter du et kampagnenummer, som viderestiller til dit normale hovednummer - også selvom det er i et andet teleselskab. Der er ingen binding, så du kan melde nummeret fra når kampagnen slutter. Du kan prøve det gratis i 30 dage, inden du køber. 

Det koster 89 kroner pr måned ex. moms for en omstillingsbruger og et hovednummer. Hvis du skal have mere end ét kampagnenummer, så koster det 49 kroner ex moms pr nummer pr måned. Tjek den aktuelle prisliste her

Hvis du er kunde i forvejen:
Så opretter du et ekstra hovednummer i kontrolpanelet (under hovednumre) og indstiller hvor den skal stilles hen (under indgående opkald). Du kan se prisen i kontrolpanelet, inden du godkender. 

Sådan får du data
Der er tre måder, du kan se resultaterne på din kampagne:

1. Du downloader en CSV-fil og importerer den i f.eks. Excel eller Google Sheet. Så kan du få et samlet overblik over trafikken på nummeret, og se hvem der har ringet hvornår.

2. Hvis du har de tekniske kompetencer til det, så kan du også bruge Firmafons API til at lave udtræk. Her er mulighederne mange og du vil også kunne lave integrationer mellem Firmafons system og jeres egne systemer, f.eks jeres CRM-system. 

3. Hvis du har Omstilling Plus vil du desuden kunne se live-statistik om kampagnenummeret på et  Wallboard

Så kan du sammenholde dine udgifter med, hvor mange leads der er kommet (eventuelt også en vurdering af eksponering/branding) og finde ud af, om der er en god return on investment.

Ring endelig til os på 71999950, hvis du vil vide mere om, hvordan du får et kampagnenummer hos Firmafon.

Held og lykke med dine kampagner!

bliv-klogere-med-blogs-videoer-fra-firmafon  

 

Om Firmafon Produktnyheder

Følg med

Kom indenfor hos Firmafon. Følg vores produkter, udvikling og nyheder direkte i din inbox.

Tilmeld nyheder
 

Kontakt os

71 99 99 99