Firmafon

Bag om kameraet på den nye Firmafon-film

Written by Sidsel Forchhammer | 29-01-13 15:03

I denne uge havde Firmafons nye præsentationsfilm premiere. Den nye animerede kortfilm har fået mange varme modtagelser af både publikum og kritikere, hvilket jo glæder os meget.

Sammen med de mange kommentarer vi har fået, har også været en række spørgsmål til, hvordan filmen er blevet til og hvilket formål den har. Det afføder nu dette indlæg, hvor jeg går lidt bag om produktionen af filmen.

 

 
Hvorfor har I lavet filmen?
Fordi vi havde behov for en enkel, hurtig og underholdende måde at vise, hvilke problemer vi løser for vores kunder. 

Hvem er målgruppen for filmen?
Filmen er primært henvendt til de virksomheder, der ikke endnu har et telefonsystem, men i stedet har forsøgt at klare hverdagens telefoniudfordringer på anden vis.

Vi møder ofte dem, der aldrig har haft et hovednummer til deres virksomhed, men blot har brugt en ekstra telefon til virksomheden. Håndværkere med en privat- og en arbejdsmobil. Ejendomsmæglere med bordtelefon på kontoret, hvor de sjældent befinder sig, og mobilen (med et privat nummer) med på kundebesøg.

Disse virksomheder har alle problemstillinger vi kan hjælpe med at løse og en hverdag vi kan forbedre. Men mange er ikke bekendt med at omstilling kan gøres på den måde vi gør.

Hvorfor har I valgt den målgruppe?
Af flere grunde. Vi oplever at dem, der allerede har et moderne telefonsystem, har nemmere ved at forstå konceptet i Firmafon. Deres bekymringer, spørgsmål og behov drejer sig primært om hvordan Firmafon er anderledes end de løsninger de allerede kender.

De, der endnu ikke har et moderne telefonsystem har ofte mange spørgsmål til hvordan konceptet hænger sammen, hvordan opkald kommer ud til mobilen og hvordan det kan virke uden telefonlinjer mm.

Hvad er det taktiske formål med videoen?
At give dig en forståelse af hvad Firmafon er, gøre dig nysgerrig nok til at ville vide mere og helst prøve det af.

Videoen forklarer ikke Firmafon i alle detaljer. Den fortæller dig ikke alt hvad du kan eller hvad det koster. Men den giver dig forhåbentlig en idé om hvordan konceptet virker og om Firmafon måske kan være noget for dig.

Hvorfor har valgte I en animationsfilm?
Fordi animation er et rigtig godt fortælle format til den slags historier. Og ikke mindst fordi animation er nemt og hurtigt at arbejde med.

Da vi startede projektet havde vi en løs idé om historien og hvordan det skulle se ud, men mange detaljer var ikke fastlagt. Animationsformatet gør det nemt at ændre lidt i historien, karaktererne og scenarierne. 

Et godt eksempel er scenen hvor hovedpersonen Per kysser med konen, hvor han med Firmafon har fået mere tid til familien. I første udgave kyssede han konen på kontoret, men så ud som om at Per snavede med sekretæren efter lukketid.

 

Så vi ændrede scenariet til at være i hjemmet, hvilket gav et indtryk mere passende til historien. 

 Har I selv lavet filmen?
Nej vi har fået hjælp fra de dygtige drenge hos Justworks.dk. Vi gav dem en prøveadgang til Firmafon og så skrev og producerede de filmen. Vi ville gerne have friske øjne på Firmafon, da vi mente at det ville være sundt at få konceptet forklaret fra en ny kundes perspektiv.

Hvordan foregik processen?
Justworks kom tilbage med historie, manuskript og forslag til looks. Manuskriptet var igennem 3-4 iterationer inden vi fik lavet speaket og animationerne kunne færdiggøres. Speaket fik vi lavet hos Lydstudiet Aros, det samme lydstudie vi samarbejder med omkring professionel indtaling af velkomstbeskeder.

Selve animationen var også igennem nogle iterationer for at få detaljerne på plads. Og til sidst blev, der lagt på musik på, som vi havde købt på et af nettets mange sites med royalty-frit musik. 

Har du nogle gåde råd baseret på hvad I har lært?
Ja jeg synes vi er blevet en del klogere i løbet af processen, men om det hjælper dig er svært at sige.

1. Det tager længere tid end forventet.

De fleste, der har lavet kundeprojekter ved at det kræver en meget målrettet kunde for at lave noget godt hurtigt. Vi arbejder sjældent med bureauer og vidste ikke helt præcist hvad vi ville have. Så da processen havde mange iterationer, tog det længere end forventet at opnå det gode resultat.

2. Detaljerne er væsentlige.

Det betyder meget for seernes indtryk, hvordan speakeren placerer trykket i en sætning og om Per kysser konen i hjemmet eller på kontoret. Alle de små ting er svære at forudsige og forlænger processen, men er samtidig vigtige at få på plads.

3. Vælg den rigtige samarbejdspartner.

Vi havde opgaven i udbud hos tre bureauer i løbet af nogle uge, inden vi endte med at vælge Justworks og Lydstudiet Aros. Vi plejer at lave det meste selv, så da vi skulle lægge en opgave ud, brugte vi en del tid på at finde nogen vi havde god kemi med. Vores valg af bureau viste sig at være helt rigtigt.

Sidder du inde med spørgsmål jeg ikke har besvaret her, er du meget velkommen til at skrive dem som en kommentar her under. Så vil jeg gøre mit bedste for at besvare dem.