4 tips til en bedre om os-side

af Niklas Stephenson | 24-05-11 16:42

Som lovet følger her anden del af skriverierne om vores nye ‘om os’-side. Del 1 var en lang smøre om, hvorfor det er vigtigt at lave en sådan side, og hvilket formål den har.

Del 2 er 4 konkrete råd til, hvordan du selv laver en god ‘om-os’-side. Og vi ved jo, at alle elsker en god guide på 3, 5 eller måske endda 10 punkter. Her er så mine 4 tips til at lave en bedre og mere troværdig virksomhedsprofil.

1. Vælg din egen stil

Det er vigtigt, at dine kunder vælger at handle hos dig på ærlige præmisser. Når du først erkender, at du alligevel ikke kan få 100 % af markedet, kan du lige så godt gå efter dem, som kan lide dig for den, du er.

Min gode ven og tidligere chef Professor Anders Drejer plejede at sige det på denne måde: “Lad være med at bruge tid på dem, du alligevel ikke får omvendt. Gå i stedet efter de positive afvigere. Dem, der sætter pris på det, du laver og giver dem.”

Din egen stil skal være en, du selv kan stå inde for, og som samtidig appellerer til din målgruppe. Du vælger selv, om du er sjov, cool, sund, verdensreddende, ligefrem, ligeglad eller provokerende. Jeg kender virksomheder, der er sluppet godt af sted med enhver af de førnævnte, men mest fordi de holdt sig til én stil, de selv stod inde for.

Dine kunder kan mærke, om du er ægte, eller bare fedter for dem.

2. Fokusér på tryghed og troværdighed

Din virksomhedsprofil skal først og fremmest indgyde tryghed og troværdighed. Dine kunder skal føle sig sikre ved at handle hos dig. Sælger du papirklips, skal kunderne gerne være sikre på, at de kommer frem. Sælger du en kerneydelse som strøm, internet, telefoni eller hosting, skal kunden kunne stole på, at du behandler dem godt, ikke går ned og faktisk er der for dem, hvis de har problemer.

Troværdighed kommer i mange former og størrelser. Et stort kendt brand hjælper godt på vej, men har du ikke det endnu, må du bruge lidt flere kræfter på at vise kunderne, at de er i trygge hænder. Ansigter, adresser, kontaktoplysninger og opfordringer til, at kunderne bare kan kontakte dig, fortæller kunden, at du driver et seriøst foretagende og står til rådighed for at finde de bedste løsninger til dine kunder.

På vores side består tryghedselementerne i, at vi viser meget mere information, end vi gjorde før. Vi viser gladeligt alle vores medarbejdere frem. Fortæller hvem der er boss, hvem der står for økonomien, og ikke mindst hvem der bestyrer bestyrelsen.

Desuden har vi tilføjet flere og tydeligere kontaktoplysninger, end vi havde før. Til kort anvender vi Google Maps, der også viser anmeldelser fra Trustpilot. I fremtiden vil vi se mere på, hvordan mærker og anmeldelser fra for eksempel Trustpilot kan styrke vores troværdighed.

Har man certificeringer, som er kendte, som for eksempel Microsoft Partner eller lignende, er disse også gode tryghedselementer. Vi har flere kunder, der specifikt har spurgt til, hvordan vi anvender Amazon EC2/S3 og har en tryghed i at vide, at vores system er hostet hos store kendte Amazon.

3. Sæt ansigt på din virksomhed

Ansigter på såvel ansatte som virksomhedens ledelse er med til at øge troværdigheden. Dette gælder såvel store som mindre virksomheder, men har ofte mest effekt i mindre virksomheder. De store virksomheder har et etableret brand, som kommende og nuværende kunder har et forhold til.

Du bekymrer dig ikke om, hvem der mon er direktør i Arla, når du står i Netto og skal vælge din mælk. Til gengæld er det meget betryggende at vide, hvem der tager imod dit kundeservice-opkald i en webshop, eller hvilket team af konsulenter du overvejer at hyre til den næste store opgave.

4. Gør det nemt at finde og kontakte din virksomhed

Dette punkt er ret simpelt, men vigtigt. Gør det nemt for kunder og andre at kontakte jer. Fortæl, hvor I bor, og vis det eventuelt på et kort. Angiv tydeligt et telefonnummer, man kan ringe på, også hvis du helst ikke vil have kundeopkald. For det første er det fantastisk lærerigt at tale med sine kunder. For det andet viser et tydeligt telefonnummer, at man faktisk kan komme i kontakt med jer, skulle man få brug for det.

Mange kunder vil hellere ringe end sende en e-mail. Måske har de tidligere haft dårlige erfaringer med lange svartider på mail. Andre kunder vil helst ikke tage telefonen og ringe til dig, men finder tryghed i at have en tydeligt angivet e-mail-adresse at skrive til. Husk, at kunder og andre kontakter ikke er ens. Sørg for, at de kan kontakte dig på den mest bekvemme måde.

Sådan er vores ‘om os’-side opbygget

Her kan du se, hvordan vi har opbygget vore egen virksomhedsprofilside. Jeg har skrevet små forklaringer til hvert hovedelement på siden.

Firmafons om os side

Bedre relationer

Følg med

Kom indenfor hos Firmafon. Følg vores produkter, udvikling og nyheder direkte i din inbox.

Tilmeld nyheder
 

Kontakt os

71 99 99 99