3 gode råd: Sådan skriver du gode speaks!

af Sidsel Forchhammer | 15-04-11 12:47

songbird_logo_website.png
Dette er et gæsteindlæg fra Jacob Hauge Mathiassen fra Lydstudiet Songbird, som leverer professionel indtaling til Firmafons kunder. 

1. Speaken skal forstås første gang

Når du skriver tekst til en speaker, skal du huske, at lytteren er nødt til at forstå ordene første gang de høres. At lytte til en indtaling/speak i telefonen, er altså ikke som at læse på en hjemmeside, hvor man kan gå tilbage og læse noget, man ikke hørte eller forstod. Man skal gerne fange ordene første gang.

Råd nr. 1: Brug derfor klare, direkte og koncise sætninger (helst ikke flere end 8 - 15 ord i en sætning). Når du har skrevet et udkast til en tekst, så læs den højt for dig selv, lyt med det andet øre - og ret så til i teksten. Fortsæt denne proces et par gange. Hvis muligt, så læs teksten op for en eller flere. De kan måske fange et par “sprogbøffer”, du selv har overset.

Læs også: Sådan brænder du igennem på speak

2. Vær kreativ i din speak

Husk - omstillingssystemer kan være sjove! Fat mod og leg lidt med sproget. Det kan have en positiv effekt at bruge andre ord end du normalt bruger i telefonen. Især er talesprog et hit - altså at tale som du gør med en god ven.

F.eks. kan “Du har ringet til vores virksomhed - et øjeblik”, ændres til “Hej min ven. Hvor er det dejligt, at du ringer til os. Kan du hænge på et øjeblik?”. Eller “Du har ringet udenfor åbningstiden”, kunne blive til “Vi er gået hjem for i dag, men bare rolig - du er stadig i vores tanker”.

Speaks der bruger talesprog, levendegør jeres virksomhed, og en stor del af jeres kunder vil for et øjeblik trække på smilebåndet og blive hevet ud af vanetænkningen. Hvis du ønsker en mere “straight forward” tekst, så fint - men overvej i det mindst at bruge talesprog. Tal til dine kunder i øjenhøjde!

3. Vælg den rigtige stemme

En god stemme i din telefon tæller i høj grad med i din “over all” virksomheds markedsføring - og branding. For selvom du er taget hjem, så stopper kunderne ikke med at ringe. Hvem skal være jeres stemme? Brug lidt tid på at vælge den rigtige stemme og overvej: Hvem er min målgruppe? Hvad står min virksomhed for? Skal stemmen vær neutral og rolig? Uformel og “loose”? Eller passer en “klassisk”, formel stemme bedre?

Held og lykke med tekstarbejdet :-)

Forhåbentlig har dette inspireret dig til at gøre noget ekstra, så du ender med gode speaks. Husk du kan bestille professionel indtaling hos Songbird gennem Firmafon. 

Bestil din speak her: 


Bestil din speak


Bedre relationer

Følg med

Kom indenfor hos Firmafon. Følg vores produkter, udvikling og nyheder direkte i din inbox.

Tilmeld nyheder
 

Kontakt os

71 99 99 99